Ki-WaterColor: pitcher plant #4 (nepenthes ampillaria)

genre: wildlife vegetation
title: pitcher plant #4: nepenthes ampullaria
medium: water color
size: 36cm x 40cm
year: 2005
price: myr 700.00

Nepenthes adalah nama kelompok dalam keluarga tumbuhan yang dikenali sebagai Pohon Periuk Kera yang dalam bahasa Inggeris umum disebut dengan nama "Pitcher Plants".

Nepenthes Ampullaria adalah spesies Nepenthes yang paling menarik dan aneh. Ia tumbuh di tanah kosong dan hutan paya di Hutan Hujan Tropikal. Didapati ia suka memilih kawasan yang lebih teduh, yang mana ia seperti tumbuhan lantai hutan. Batang dan dahan pohon ini akan saling memanjat ke atas dari lantai hutan sampai mereka mencapai langitnya, dimana bunga berbentuk runcing akan dihasilkan. Pembentukan 'periuk' di bahagian atas adalah jarang terjadi tetapi batangnya tetap memanjat dan menghasilkan juga kelompok 'periuk' di sepanjang batangnya, seakan tandan anggur. 'Periuk kera' dipercayai memerangkap dan mereputkan daun yang telah usang. Ada kala dijumpai bangkai serangga dan hidupan kecil yang telah reput di dalamnya.

Kawasan yang ditemui pohon ini ialah di Borneo, Sumatra, Semenanjung Malaysia, Singapura dan New Guinea. Ketinggian tanah antara 0 meter hingga 1100 meter. Spesies ini mudah tumbuh, ia hanya memerlukan tanah subur, tetapi lebih memilih tanah subur yang mengandungi lembapan. Kawasan yang terbaik adalah di tanah rendah yang teduh. Aneh, sesetengah keadaan daun akan kekeringan apabila suhu turun.

The article in atop is in Malay language.